همشهری آنلاین: سفیر ایران در پاریس با اشاره به همکاری های مستمر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما کاملا آمادگی داریم برای تعیین یک فرمول مناسب دیالوگ کنیم که تضمین های عینی داده شود که این برنامه برای همیشه غیرنظامی باقی خواهد ماند

 ولی از سوی دیگر ما هم باید تضمین های کافی را داشته باشیم که می توانیم برنامه هسته ای غیر نظامی و غنی سازی غیر نظامی مان را ادامه دهیم. این واقعیت امر است.

علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه روز سه شنبه 22 اسفند با حضور در استودیوی رادیو کورتوآزی، مصاحبه ای انجام داد و به سوالات مجریان این برنامه زنده در حوزه های مختلف پاسخ داد. در ابتدای مصاحبه مجری این برنامه ضمن معرفی آقای "علی آهنی"، و ایران و تحولات پیش رو از جمله انتخابات ریاست جمهوری به طرح سوالات خود پرداخت. همشهری آنلاین بخشهایی از این مصاحبه را به نقل از خبرگزاری مهر بدین شرح منتشر می کند:

بشار اسد مورد حمایت اکثریت مردم سوریه است

آهنی در پاسخ به پرسشی در باره تحولات سوریه گفت: باید بگویم که این به هیچ کشور و هیچ حکومت دیگری مربوط نمی شود که برای مردم سوریه تصمیم بگیرد... که چه کسی بر این کشور حکومت کند؟ خود مردم هستند که باید تصمیم بگیرند. در وهله دوم باید تلاش کرد این درگیریهای خونبار و تاسف بار پایان بیابند تا زمینه فراهم شود و مردم سوریه بتوانند انتخابات مختلفی را سازماندهی وبرگزار کنند و آنچه مفید است را انتخاب کنند. هیچ کس نمی تواند بگوید فلان کس کجا باشد یا چه کسی چه بکند... ما از همان ابتدا این موضع مستمر را داشته ایم که در وهله اول توقف این درگیری و آماده سازی برای دیالوگ ملی میان گروه ها و جوامع مختلف با دولت بوده است . دولتی که قانونی است. برخی دولت های غربی بشار الاسد را دوست ندارند و روی رفتن وی اصرار می ورزند. اما آنها نیستند که تصمیم می گیرند. بشار اسد مورد حمایت اکثریت مردم سوریه قرار دارد و تا زمانی که وی مورد حمایت مردم خود قرار دارد نمی توان او را تغییر داد. وی نه تنها مورد حمایت علوی ها است بلکه توسط سنی ها و کردها و دیگر جوامع سوری حمایت می شود. بنابراین باید کار را مسلما به خود مردم سوریه سپرد. باید شرایط را آرام کرد. باید مرزها را کنترل کرد و اعزام عناصر مسلح به سوریه و دادن کمک مالی به آنها بایستی متوقف شود. این روند به معنی به هم ریختن اوضاع است. آنچه که مهم است این است که آشفته کردن اوضاع در سوریه عواقبی دارد که می تواند به کشورهای همسایه هم سرایت کند. لبنان ، ترکیه و اردن ... بنابر این باید هوشیار بود و همه طرف ها را تشویق کرد که به پای میز مذاکره بیایند و با هم دیالوگ کنند تا در باره آینده سوریه تصمیم بگیرند. هیچ کس دیگری نباید به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد...

تهدید حمله نظامی به ایران بلوف است

وی در باره احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران و حمایت آمریکا از این حمله که پیشتر نیز مطرح شده است گفت:
به اعتقاد ما، این امر نوعی بلوف می باشد که ما به آن اعتقادی نداریم. ضمن این که ما بخوبی آمادگی کامل داریم تا از خودمان دفاع کنیم. ولی ما این حمله را باور نمی کنیم.

تمام تاسیسات هسته ای ما تحت کنترل آژانس است

سفیر ایران در فرانسه در خصوص پرونده هسته ای ایران گفت: در سه بخش به این سوال جواب می دهم. اول در باره تهدید ایرانی و در باره فرهنگ ایرانی ، باید گفت که ما هیچ وقت علیه هیچ کس تهدید نبوده ایم. ما به صلح و احترام به دیگران اعتقاد داریم و این سیاست را هم صادقانه دنبال می کنیم. در خصوص برنامه هسته ای ما نیز ، این برنامه کاملا شفاف است. برای آژانس و همچنین برای گروه 5+1 این موضوع کاملا روشن است که ایران مجهز به سلاح هسته ای نیست. زیرا از یک سو رهبر عالی ما در بالاترین سطح اعلام کرده که داشتن و به کارگیری سلاح هسته ای کاملا ممنوع است و به علاوه اعلام کردند که کاربرد سلاح هسته ای جنایت علیه بشریت است. بنابراین ما اصلا به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. ما حدود 7500 نفر روز بازرسی آژانس را داشته ایم که باید بیش از 100 مورد بازرسی سرزده را نیز به آن افزود.

وی افزود: آنها در تمام تاسیسات هسته ای ما دوربین نصب کرده اند و همه چیز را 24 ساعته کنترل می کنند. تمام اورانیوم غنی شده توسط سانتریفیوژها فورا توسط بازرسین آژانس مهر و موم می شوند.بنابراین همه چیز کنترل شده است. ما بخوبی در مسیر قانونی قرار داریم زیر ما امضاء کننده پیمان ان پی تی هستیم و کاملا به تعهدات خود احترام می گذاریم. فقط این سوء ظن در نیت وجود دارد که می گویند اگر ایران به فناوری هسته ای دست یابد، اگر روزی بخواهد به سوی استفاده نظامی از آن برود این قضیه فاجعه خواهد بود. در حالی که اصلا اینطور نیست و ما کاملا آمادگی داریم برای تعیین یک فرمول مناسب دیالوگ کنیم که تضمین های عینی داده شود که این برنامه برای همیشه غیرنظامی باقی خواهد ماند. ولی از سوی دیگر ما هم باید تضمین های کافی را داشته باشیم که می توانیم برنامه هسته ای غیر نظامی و غنی سازی غیر نظامی مان را ادامه دهیم. این واقعیت امر است.

کد خبر 205507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز